Fraser Island - Australien

En av dem två större turerna som vi bokade in hos Happy Travel var en tre dagar och två nätter tur till Fraser Island. Som utgångspunkt bodde vi på Rainbow Beach i en natt innan och efter.

Fraser Island är världens största sandö. Det finns inga vägar alls på ön utan man kör runt i fyrhjulsdrivna bilar på stranden. Ön är en av dem farligaste i Australien då den har mest ormar per kvadratmeter än någon annanstans. Ön är känd för sina Dingos, dingos är en blandning av hund och varg, dem är väldigt farliga och det var inte så länge sen som dem döda ett barn, så hemskt! Vi såg som tur var bara dingos från bilen. Vid ett tillfälle hade vi stannat på stranden och jag gick ut för att hämta min laddare bak i skuffen, men då kommer en Dingos springande emot mig från ganska långt avstånd, jag sket i laddaren och hoppade snabbt in i bilen och stängde dörren haha.

Vi åkte med företaget Pippies som var helt okej. Vi var en grupp på 32 personer med en guide och sen bodde i ett camp i små tvåmannars tält under en stor presenning. Under dem här dagarna åkte vi runt i fyra olika bilar med 8 personer i varje bil. Sen turades alla som hade körkort och var över 21år om att köra bilen.

Första kvällen tog vi varsin dricka och gick upp till några sanddyner som låg nära vårat camp. Vi satte oss högst upp och bara njöt av den fina utsikten av orörda sanddynor! Det var helt klart en av mina favoritplatser som vi besökte under dem här tre dagarna. Vi började även prata med två tjejer från Tyskland, Tara och Ramona, så söta tjejer som vi även har umgåtts med mycket efter Fraser Island.

Andra dagen hade vi otur med vädret då det regna större delen av dagen. Vi började med att besöka en sjö som heter Lake McKenzie, en sötvattensjö som har kritvit strand och super klart turkost vatten. Man kan inte tro att bilderna ovanför är tagna från en sjö! Tänk om vi hade så fina sjöar i Sverige haha. Det hade dock varit så mycket finare där om vädret hade varit bättre.
Efter det åkte vi till Indian Head som är en fin utsiktsplats som ligger uppe på en klippa med utsikt över havet och stranden. Hade det varit bättre vädret är det vanligt att se både hajar och delfiner därifrån men sån tur hade inte vi. Under dagen besökte vi även några fler platser men som inte visade sig rättvist tack vare det dåliga vädret.

Tredje dagen besökte vi ytterligare en sjö men inte lika fin som McKenzie innan vi började åka tillbaka till Rainbow Beach. Därefter sov vi en natt i Rainbow Beach innan vi tog nattbussen till Arlie Beach.