Oslagbar utsikt över Halong Bay - Vietnam

21-22 JAN
Hur magiska är inte dessa bilder? Jag bara älskar det här stället! Så underbar utsikt över Halong Bay!

Halong Bay är för övrigt Vietnams skärgård som är uppsatt på UNESCO:s världsarvslista. Det är närmare 2000 kalkstensklippor som huller om buller reser sig upp ur det smaragdgröna havet.

Den här helt oslagbara utsikten får man genom att klättra 30min uppför Bai Tho Mountain som ligger mitt i staden Halong.
Vi klättrade upp på eftermiddagen och kom perfekt upp till solnedgången. Det bästa var att vi var helt själva på toppen av berget förutom en annan kille från Tyskland som jag sen också träffade dagen efter för att se soluppgången från berget.

Att vi kunde vara helt själva där och njuta av den fina utsikten utan att behöva trängas med massa andra turister beror nog först och främst på att det är rätt svårt att hitta stigen som leder till berget. För att ta sig dit så måste du hitta en gränd som ligger mellan två affärer mitt i Halong, det finns ingen skylt alls som visar att det är rätt. Sedan går man uppför en trappa och går mellan hus där lokalbefolkningen bor, man går på någons privata bakgård och kommer sedan till en låst grind. Där måste du betala ungefär 8kr till någon person som har nyckeln till grinden. Därefter väntar ytterligare en grind men som ingen har någon nyckel till, så den måste du klättra över. Sedan väntar en brant klättring på 30min.
Jag hade googlat i förväg och visste därför om att den här vägen fanns.

Det var en tuff klättring, svetten rann men det var så värt när vi kom till toppen och fick se utsikten över Halong Bay!
På toppen träffade vi en kille från Tyskland som precis som jag älskar att ta bilder. Det slutade som sagt med att han och jag bestämde oss för att ställa klockan på 05.00 dagen efter för att klättra uppför berget och se solnedgången. Dock hade vi otur med vädret så det blev ingen riktig soluppgång tack vare alla moln. Men efter ett tag sprack det upp och solen titta fram.

Är ni i norra Vietnam så är det här ett måste! Helt fantastisk utsikt!

I Halong skulle vi egentligen bo på hotellet City Bay Hotel men när vi ska checka in på hotellet så blev vi uppgraderade till deras systerhotell City Bay Palace! Och kolla entrén! Guld dörrar! Hela hotellet var verkligen så fint, vi betala bara 126kr natt/pers.

Efter Halong tog vi en minivan tillbaka till Hanoi för att sedan ta flyget till Hoi An.