Vang Vieng, Laos

16 - 19 JAN

Från Luang Prabang åkte vi minibuss i 6h för att komma till Vang Vieng. Själva bussresan i sig var en upplevelse, vi åkte högt uppe i bergen på kringelikrok vägar i nästan 5h, det var så fina vyer och vi såg även solen gå ner bakom bergen när vi satt i bussen. Riktigt mysigt!

Vi kom fram sent på kvällen den dagen och efter det hade vi två hela dagar att spendera i Vang Vieng.

Första dagen hyrde jag och Ellinor en varsin cykel för ca.20kr och cyklade till en lagoon som låg lite utanför staden, det var så härligt att cykla runt bland den fina naturen. Vi träffade även på ett finskt par som vi hade träffat tidigare i Houayxay. Vi satte oss med dem på gräsmattan bredvid lagoonen och tog varsin öl och njöt av det fina vädret som det bjöds på. Första dagen på länge som det var tillräckligt varmt ute för att sitta i bikini och sola.

Andra dagen gjorde vi TUBING! Det var verkligen så roligt!

För er som inte vet vad det är så åker man som en stor badring nerför floden och stannar på olika barer som ligger längst efter floden. Det var så härligt!

Redan kl 11.30 på förmiddagen hoppade vi på en tuktuk med massa annat härligt folk för att ta oss längre upp till floden där vi blev avsläppta.
Vi satte oss i våra stora badringar och flöt med strömmen ner på floden. Det var så härligt väder, och naturen runtomkring var magisk med dem höga bergen som står på rad bredvid floden.
Alldeles för tidigt så kom den första baren på ena sidan av floden, jag hade kunnat ligga på min badring och njutit mycket längre.
På första baren köpte vi några öl och spelade beerpong med två härliga killar från USA. Det slutade med att vi hängde med Cody och Kevin som dem heter hela tubingen och även kvällen. När vi kände oss klara på första baren satte vi oss i våra badringar igen och flöt ner till andra baren. Där hoppa vi från en avsatts några meter ner i vattnet tillsammans, spelade beerpong och chillade. Så härligt verkligen! Vi flöt ner med floden och besökte ytterligare en bar och sen när vi åkte ner till den fjärde baren så gick solen ner och det blev för kallt för att fortsätta så vi blev upphämtade av tuktuk och blev skjutsade till stan. Hela den här upplevelsen var så fantastisk! Vi träffade massa härligt folk, blev fulla och hade bara jävligt roligt!
Om ni åker till Laos och Vang Vieng någon gång så borde ni göra det här!

Efter tubingen så gick vi hem och duschade och sen mötte vi upp Cody och Kevin för middag och sen hängde vi på en mysig bar resten av kvällen!

Dagen efter tog vi minibuss igen till huvudstaden för att sedan flyga därifrån till Vietnam!

Laos är verkligen ett land som har överraskat, jag gillar verkligen Laos! Skulle lätt rekommendera landet.

Gibbons experience var häftigaste någonsin, Kuang Si Waterfall var det finaste någonsin, Tübingen var jätte rolig och sen bara i allmänhet har Laos så fin natur och miljö. Även jätte trevligt folk, god mat och mysiga städer.